13 de juliol 2009

El canvi climàtic i l’incentiu per comprar automòbils.


Resulten sorprenents les ajudes per a la compra d’automòbils que ha iniciat el govern de l’Estat espanyol. I també resulta sobtant que gairebé totes les comunitats autònomes les han secundades.

Com a ciutadans hem de reflexionar al voltant d’aquesta mesura perquè com apuntava l’altre dia Juan José Millas al Levante, aquesta mesura pot tenir moltes connotacions.

Per què automòbils? Quines connotacions té aquest aspecte? Per què no podrien ajudar en la compra de productes ecològics autòctons? O millor, subvencionar la compra de productes tèxtils valencians? L’incentiu en la compra de cotxes significa motivar els desplaçaments privats, augmentar la contaminació, malbaratar recursos, encaminar-se cap al detriment del transport públic...

Hi ha una doble contradicció perquè per un costat el sistema capitalista ha de rodar a partir del consum però per altra trobem que aquestes iniciatives xoquen frontalment amb altres polítiques, també propiciades pels governs del primer món, com el transport sostenible i la lluita contra el canvi climàtic.

Un exemple interessant de les contradiccions el trobem en la conferència internacional “Velo City 2009”. Aquesta conferència que tractà la política ciclista a Europa se celebrà el passat 15 de maig al Parlament Europeu i en eixa sessió es signà “la carta de Brussel·les” on es demana que abans de l’any 2020 el 15% dels desplaçaments a Europa siguen amb bicicleta.

A més en la carta que s’ofereix als estats membres de la Unió Europea perquè la signen, es demana que es redueixquen els accidents dels ciclistes, es facen aparcaments de bicicletes, s’augmenten els desplaçaments per anar a l’escola i al treball amb bici, s’amplie l’oferta cicloturista, es motive la investigació i es creen infrastructures a les ciutats per als ciclistes...

Què en farem? Com aconseguirem tots aquestos objectius si qui pot aprofitar-se’n d’ajudes estatals és únicament per comprar cotxes? Així, segons Juan José Millas, és com si de sobte se’ns fes un descompte en el tabac perquè proporciona molts llocs de treball.

Per totes aquestes contradiccions la plataforma estatal “con bici” s’ha pronunciat reivindicant més polítiques medi-ambientals que afavoreixquen les nostres ciutats. Així, apunten que estaria molt bé que el govern subvencionés el 30% del cost d’una bicicleta. Per altra banda també demanen que s’aplique la mesura que recomanà la Unió Europea l’any passat: l’aplicació d’un tipus d’IVA reduït per a les bicicletes i els seus complements. Mesura que fou proposada el 2003 per diferents associacions de comerciants de tota Europa a la Comissió Europea.

Hem de pensar que no sols el consum de cotxes ens traurà de la crisi. També hi ha altres alternatives per consumir d’una forma més ètica i responsable amb el medi ambient. L’ús i foment de la utilització del transport sostenible podria ser una bona mesura que solucionaria molts problemes de trànsit i de salut perquè reduiria les emissions de CO2 i crearia llocs de treball. Tant és així que la coordinadora “con bici” que aglutina més de 47 associacions d’Espanya i Portugal, presentà una esmena al Congrés dels Diputats.

En fi, per què posar en marxa la roda que ens ha de traure de la crisi a partir de la compra d’automòbils?

Aquesta setmana per a visitar:
http://albertquinones.blogspot.com/
Blog d’Albert Quiñones, il·lustrador ontinyentí que acompanya amb dibuixos la secció “la bici, bon vici”.

http://www.velo-city2009.com/charter-brussels.html
Pàgina web on podràs llegir la carta de Brussel·les que es presentà al Parlament Europeu.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada