11 de juliol 2009

La bicicleta entre les mesures ecològiques londinenques


En una entrevista realitzada aquest abril pel periòdic “The London paper”, Boris Johnson comentà que espera incrementar en un 400% els desplaçaments en bicicleta per al 2025. L’alcalde de Londres, que cada dia pedaleja 4 milles per anar al “City Hall”, apunta que per aconseguir aquest repte caldrà crear una infrastructura adequada perquè els ciclistes puguen desplaçar-se de forma fàcil i segura. Per tal d’animar a les persones que fins ara no agafen la bicicleta, estan fent-se aparcaments i camins segurs que uniran tots els barris amb el centre de la ciutat.

El govern londinenc amb les seues polítiques està siguent la clau per tal de promoure un transport més racional i respectuós amb el medi ambient. A més, l’alt cost del transport públic, el més car del món (30€ setmanals), i la gran despesa econòmica que suposa moure’s amb transport privat, també hi contribueixen. Des del 2003 la capital britànica imposa una mesura anomenada “Congestion Charge”. La “taxa de congestió” obliga a pagar 8£ al dia a les persones que volen circular amb cotxe entre les 7:00h i les 18:30h de dilluns a divendres per la zona 1 (el centre de la ciutat). Aquesta mesura que aporta anualment a Londres més de 200 milions de lliures, s’aplica a varies ciutat europees i actualment els anglesos estan estudiant el model d’Estocolm que diferencia la tarifa segons l’hora del dia per tal de reduir l’emissió de gasos en les hores punta.

Aquest fet deriva en la proliferació de diferents transports lligats a la bicicleta com per exemple les “pedicab o rickshaw”. Eixe nom tan estrany correspon a la calessa-bicicleta que fa de taxi i té capacitat per transportar dues o tres persones. Aquest transport alternatiu redueix les emissions de CO2 i ajuda a descongestionar les zones més turístiques. Fins i tot la tecnologia ha arribat per a les bici-taxi: dotades amb cinturó per als seients, frens hidràulics, dinamo generadora de llum per als intermitents, música... També es veritat que aquestos taxis són un aparador excepcional per a les empreses perquè resulten pancartes mòbils que roden pels carrers més cèntrics. Com a anècdota apuntar que hi ha una empresa que ofereix calesses ecològiques per a transportar els nuvis el dia del seu enllaç.

Un altre dels aspectes per reduir les emissions de gasos són els missatgers que van amb bicicleta. Com a Nova York, a Londres es disposa de carters que es desplacen amb bicicleta de manera econòmica, ràpida i ecològica. Aquest fet ens recorda a la pel·lícula de Sigfrid Monleón “La bicicleta”, rodada íntegrament a València el juliol de 2005 i protagonitzada per Pilar Bardem entre d’altres.

Per altra banda, a la capital britànica també trobem que la policia dóna exemple quan es mou pels parcs i jardins amb bicicleta i sobta veure la quantitat de pares que porten als fills a l’escola amb bicis que disposen d’un cotxet per protegir-los de la pluja.

“Tansport for London”, l’empresa encarregada del transport a Londres, està treballant en reduir la contaminació. L’empresa ja té autobusos mixtes en servei (funcionaren amb electricitat i gas-oil) i té previst començar a posar en marxa autobusos impulsats per hidrogen per al 2010 i a partir del 2012 tots els autobusos que s’incorporen seran mixtes.

Si reflexionem al voltant de totes aquestes mesures ens adonem que ens cal un canvi de mentalitat perquè quan estem a una gran ciutat per fer els desplaçaments emprem molt de temps i molts diners. Tanmateix nosaltres ens queixem per pagar 25 cèntims de zona blava o haver de caminar 5 minuts d’un barri a un altre! I ací faig una crida a tothom: camineu, pedalegeu i deixeu els cotxes al garatge per als desplaçaments de ciutat!

Aquesta setmana per a visitar:
http://www.chariotbikes.org/
Web d’una empresa que oferta bici-limusines ecològiques amb música i cava per a ocasions especials.
http://www.tfl.gov.uk/corporate/projectsandschemes/environment/2009.aspx
Web de “Tansport for London” on tracta diferents mesures per reduir les emissions de gas.
http://cesarbarcelo.blogspot.com/
Blog de Cèsar Barceló, il·lustrador valencià que resideix a Londres i autor del dibuix de l’article de hui.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada