11 de juliol 2009

London Cycling Campaign


“London Cycling Campaign” (LCC: campanya per pedalejar a Londres) és l’organització de ciclistes urbans més gran del món i en el seu web, citat a sota, tot usuari de la bici pot cercar informació molt útil.

Hui veurem alguns dels consells que dóna l’organització londinenca i tractarem d’aprendre de les mesures que estan desenvolupant. És important que guaitem perquè milers de persones utilitzen la bicicleta diàriament a la capital anglesa i resulta sobtant veure com salven els entrebancs meteorològics i de trànsit d’aquesta megalòpolis.

Entre els consells que dóna LCC hi ha uns, elaborats per professionals, per a aprendre a anar en bicicleta per una ciutat amb molt de trànsit. Resulta colpidor veure enfilar-se els ciclistes pels carrers farcits de cotxes i autobusos. Per pedalejar entre el trànsit de forma segura cal atendre als consells i desenvolupar diferents habilitats. A més els ciclistes van a molta velocitat per adaptar-se al ritme de la resta dels vehicles i no entorpir la circulació.

Com col·locar-se i quina posició ocupar en la via? És molt important estar en una posició destacada, per tant caldrà situar-se a més d’un metre del rastell per evitar els embornals, poder maniobrar amb major facilitat i restar visible a la resta de conductors. Un consell important és ocupar el centre de la via quan estem a prop d’una cruïlla o quan aquesta no es suficientment ampla perquè d’aquesta forma evites el perill que algú intente avançar-te. També s’aconsella, al passar per un carrer amb cotxes estacionats, separar-se suficientment per evitar un accident en cas que algú obriga una porta.

Què ocorre davant d’una situació controvertida amb un vehicle a motor? S’aconsella al ciclista “Eye-to-eye contact”, mantenir el contacte ull-ull amb els conductors de vehicles a motor perquè d’aquesta forma s’assegurem que el conductor a motor és conscient del ciclista. A més és fonamental mirar per sobre dels muscles cap enrere abans de fer una maniobra, vestir prendes refractants i dur llums per tal de ser visibles quan hi ha poca llum.

Com circular en les rotondes? Aquestes són unes de les zones on els ciclistes som extremadament vulnerables. Les rotondes d’una gran ciutat solen tenir varis carrils pel que caldrà anar amb molta cura. Haurem d’esperar que el carril que necessitem agafar estiga lliure i després ocupar-lo. Si anem a prendre la primera eixida ens col·locarem al carril de fora però si volem anar-hi recte o cap a l’esquerra haurem de col·locar-nos per carrils més interns i senyalitzar l’eixida amb la mà en el moment corresponent. Haurem de parar especial atenció als motoristes i assegurar-nos, si tenim un vehicle a prop, que ha “llegit” les nostres intencions.

Mapes de londres per als ciclistes. Si surfegem internet (com diuen els anglesos) per la pàgina de “London Cycling Campaign” podrem aconseguir un grapat de mapes gratuïtament. Aquests mapes inclouen ciclo-rutes oficials, rutes menys transitades, aparcaments per a bicicletes a la ciutat i rutes lliures de transports motoritzats. Hi ha 14 mapes actualitzats a l’agost del 2007.

Cursos de manteniment de bicicletes. La LCC oferta cursos de manteniment bàsic de la bicicleta i també té penjat el “el codi del bon ciclista”. Des de l’organització s’apunta que si els ciclistes són cordials amb la resta dels vianants i usuaris dels carrers el conjunt de ciclistes rebrà major suport social.

Zones reservades per a ciclistes darrere dels semàfors. Aquest és un dels aspecte més interessants de la circulació per als ciclistes a Londres. Els espais reservats per als ciclistes darrere dels semàfors resulten molt profitosos perquè els ciclistes tenen l’opció de girar sense perill en un encreuament. D’aquesta manera si el ciclista pretén girar a l'esquerra es col·loca, mentre el semàfor està en roig, davant de tots els cotxes i al costat esquerre. Si no estigués aquesta opció seria molt difícil girar a l'esquerra perquè el ciclista va per la dreta i tots els cotxes li passen per la seua esquerra (en el cas anglès és a la inversa perquè tothom circula per l’esquerra).

http://www.lcc.org.uk/
Web de “London Cycling Campaign” (Campanya per pedalejar a Londres).

http://cesarbarcelo.blogspot.com/
Blog de Cèsar Barceló, il·lustrador valencià que resideix a Londres i autor del dibuix de l’article de hui.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada