11 de juliol 2009

Reunió sobre vials no motoritzats


El passat dijous cinc de gener tingué lloc la reunió per al seguiment del pla de vials no motoritzats d’Ontinyent. Aquesta comissió que es reunia periòdicament durant la legislatura anterior ha estat la primera que ha convocat l’actual govern.

A la reunió assistiren cinc representants d’“Ontinyent en bici”, un representant d’“Ecologistes en Acció” i un representant de l’associació “Eurobikers”. Per altra banda, el govern tingué una representació de pes amb el regidor d’Urbanisme i Medi Ambient al capdavant, acompanyat pel regidor de Seguretat Ciutadana. Dos tècnics de medi ambient i l’arquitecte municipal foren les persones encarregades d’explicar detalladament amb plànols els projectes que estaven contemplats a l’ordre del dia.

En els diferents punts de l’ordre del dia es tractaren els projectes que comptaran amb carrils bici, així com diferents zones habilitades per als vianants i senderistes. Grans projectes contemplaran carrils bici, com la ciutat del transport que comptarà amb un carril bici de 2 metres d’amplada que serà circular i unirà l’avinguda del tèxtil, el carrer Flassades i el desdoblament de la ronda sud. També el futur hospital tindrà connexió de carril bici. I en un futur es traçarà una xarxa circular que passarà pel pont de Sant Vicent per fer possible la connexió amb bici i a peu de forma segura.

Al llarg de la reunió es comentaren molts aspectes, fins i tot alguns fora de l’ordre del dia. Un dels aspectes aplaudits pels membres dels col·lectius presents fou la nova urbanització de Daniel Gil. Aquesta polèmica obra aportarà més espai per als vianants a costa d’algunes desenes d’aparcaments. Els col·lectius creuen que està més que justificada l’obra quan es disposen de centenars de places al pàrquing del centre comercial El Teler perquè cal donar major protagonisme al vianant i reduir l’ús i abús del vehicle a motor per la ciutat.

Per altra banda, des d’“Ontinyent en bici” es va lamentar que la recent inaugurada via Ramon i Cajal no haja pogut disposar de carril bici, així com la manca de previsió d’un carril bici en la nova urbanització de Daniel Gil.

Al llarg de les dues hores de la reunió es comentà la manca de planificació que ha tingut la ciutat d’Ontinyent al llarg de la seua història. Ontinyent té una herència de carrers estrets que dificulten i sovint impossibiliten una millor urbanització amb espai per tothom: voreres més amples, carrils bici, places per a vianants, espais oberts amb jardins amb convivència amb els vehicles...

En els precs i preguntes, els membres d’“Ontinyent en bici” li presentaren al govern el projecte “Amb bici a l’escola” perquè estudien la viabilitat d’aplicar-lo a l’escola Rafael Juan Vidal. Aquesta seria l’escola pilot i després es podria fer extensiu a altres centres de primària i secundària de la ciutat. El regidor d’Urbanisme i Medi Ambient va rebre la proposta amb els braços oberts. Tal com en el mes de desembre es comprometé l’alcaldessa, els tècnics de medi ambient estudiaran el projecte i en breu es coordinaran amb el responsable del centre.

En aquesta secció, “la bici, bon vici” ja havem parlat del projecte estatal de la coordinadora “Con bici”. Aquest projecte pretén que els xiquets i xiquetes vagen a l’escola de forma segura a peu i amb bici. Per començar a aplicar aquesta iniciativa cal la col·laboració del govern municipal per tal de donar a conèixer la campanya als mitjans de comunicació, realitzar tallers d’educació vial, instal·lar aparcaments de bicicletes a l’escola i crear camins escolars segurs, colze a colze amb la policia local.

Finalment apuntar que des d’“Ontinyent en bici agraïm la convocatòria de la comissió i animem al govern perquè tinga continuïtat amb aquesta. També demanem que es treballe per aplicar els projectes presentats amb el caire previst que té en compte el “Traffic Calm”: pacificar el trànsit per a la convivència, en una mateixa via, de vianants, ciclistes i vehicles a motor.

Sovint ens trobem que més del 80% del carrer està destinat únicament al cotxe. Per què no comencem a parlar del carril cotxe?

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada